ANNONSE

at-logo.svg
Font

– Utrolig deilig å kunne gjøre byttene fra hytta

Anders Kalager

EC-Oil er fryktelig enkelt å bruke, og effektiviteten blir en helt annen når du slipper å koble manuelt.

Sola skinner i Holmestrand der maskinførerne Anders Kalager og Tommy Mathisen står foran maskinparkens nyeste graver. En Kobelco SK75SR – utstyrt med engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.

– Det er første gang vi har tatt i bruk EC-Oil, så vi var spente. Men det har fungert overraskende bra, det er utvilsomt et effektivt system, sier Kalager.

Etter én sesong med det automatiske hurtigkoblingssystemet, er førernes dom klokkeklar.

Sparer mye tid

Den ferskeste gravemaskinen til Anleggsgartner Kalager AS har nå en drøy sesong bak seg, og typiske arbeidsoppgaver har vært massutskiftning på gårdsplasser og stabling av murer.

– Den store styrken med EC-Oil, er at du sparer mye tid når du bytter redskap. Du trenger ikke å gå ut og skru slanger, byttene kan gjøres fra hytta. Det er utrolig deilig, begynner maskinfører Mathisen.

Hurtigkoblingssystemet kobler hydraulikk, elektrisitet og sentralsmøring samtidig til tiltrotatoren.

– På en god del jobber blir det fort et tosifret antall bytter mellom skuff og pigg i løpet av en arbeidsdag. Basert på egen erfaring sparer jeg da flere minutter på hvert eneste bytte når jeg enkelt kan ta tilten av og på med EC-Oil, fortsetter 34-åringen.

Den 19 år gamle maskinføreren er likevel tydelig på at man må gi utstyret den kjærligheten det fortjener.

– Det er viktig å holde koblingene rene og sette på beskyttelsesdekselet når det ikke er i bruk. Så lenge man gjør det, har jeg ingen problemer med å anbefale EC-Oil til andre, sier Kalager.

Apropos å ta vare på det man har investert i. Sjefen selv i firmaet, Thorolf Kalager (49), tror EC-Oil bidrar til at firmaets redskaper blir skånet.

– Jeg har kjørt så mye gravemaskin opp gjennom årene at jeg vet maskinene ofte blir tynt for det de er verdt. Det er så lett å fortsette litt for lenge med tilten på og håpe det går bra selv når man skal hakke litt stein. Det er det ingen grunn til når man har EC-Oil, fastslår den daglige lederen.

Skåner tilten

Circuit component, Electrical wiring

Han får følge av kollega Kalager.

– EC-Oil er det mest lettvinte systemet jeg har vært borti. Det er fryktelig enkelt å bruke, og effektiviteten blir en helt annen når du slipper å koble manuelt, mener han.

Maskinføreren påpeker dessuten smidigheten graveren får.

– Du slipper å ha masse slanger hengende på sidene, noe som gjør at du kan grave nærmere ting uten å være redd for å hekte deg fast, forteller Kalager.

Hva så med utfordringer - har anleggsgartnerfirmaet møtt på noen problemer med EC-Oil det første drøye året?

– Nei, faktisk ikke. Jeg var litt nysgjerrig på om det ville bli lekkasjer etter hvert som vi hadde koblet tilten av og på mange ganger. Men det har ikke vært tilfellet, det har fungert veldig bra, sier Kalager.

Enkelt og effektivt

Motor vehicle, Automotive lighting, Hood

Den daglige lederen innrømmer at det ikke var han selv som var pådriveren for å hente inn EC-Oil til firmaet.

– Jeg hadde ingen erfaringer med dette systemet fra tidligere, men en av mine ansatte var tydelig på at dette var gunstig. Og det har absolutt fungert bra. De ansatte er fornøyde, og det har ikke dukket opp noen problemer. Dermed har jeg ingen innvendinger mot å gå for EC-Oil på neste graver også, sier Kalager.

Han fremholder at det er viktig for han som sjef at de ansatte har maskiner og tilleggsutstyr de trives med og stoler på. Naturligvis innenfor visse kostnadsrammer.

– Hvis de ansatte er fornøyde, så yter de bedre. Og det igjen betyr bedre økonomi, avslutter Thorolf Kalager.

Veien videre

Kalager senior trekker også frem et annet nøkkelelement med investeringen firmaet har gjort.

– Med EC-Oil blir det ikke noe oljesøl, det renner ikke ut noe olje fra slanger som blir liggende i grusen. Det er svært gunstig miljømessig, noe vi merker at våre kunder blir mer og mer opptatt av, forteller Kalager.

I tillegg kommer innvirkningen på produktene firmaet jobber med.

– Vi legger for eksempel skiferplattinger og belegningsstein, og får vi oljesøl på det så har vi et kjempeproblem. Produktene blir ødelagt hvis vi har en maskin det renner olje av.

Miljøaspektet

High-visibility clothing, Sky, Asphalt, Travel
Mode of transport, Motor vehicle, Automotive design, Steering wheel, Hood, Helmet

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR ENGCON