– Har blitt positivt overrasket
– Det er alltid moro å handle nytt, det gir en god følelse, begynner Haugslien.
39-åringen, som er både styreleder og maskinfører i Spydeberg Utemiljø, titter bort på den ferskeste graveren i maskinparken. En Volvo ECR145, den første leverte av sitt slag her i landet, krydret med engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.
– Vi har hatt EC-Oil på den gamle 145-en som byttes inn nå, og systemet fungerte meget bra. Da var det ikke noe å lure på – vi fortsetter med EC-Oil, sier Haugslien.
Tore Haugslien kan smile fornøyd. To splitter nye Volvo ECR145 er hentet inn – med hurtigkoblingssystemet han sverger til.
Spydeberg Utemiljø er et anleggsgartnerfirma som teller ti mann, og som hovedsakelig har sine oppdrag i Stor-Oslo. Da går det mest i graving, spesielt infrastruktur.
– Vi kjører mye for Veflen Entreprenør, samtidig som vi også har en del egne jobber her i distriktet. Prosjektene er varierte, men det går mye i strøm, fiber, fjernvarme og grøfter, forteller Haugslien.
Spydeberg-gjengen har i en årrekke lent seg på engcon-tilter, men også EC-Oil har fått et solid fotfeste. Den første graveren med hurtigkoblingssystemet dukket opp på gårdsplassen allerede i 2018, noe som åpenbart har gitt mersmak. Når Haugslien og co. får sine to nye Volvo-er nå, er begge levert med EC-Oil.
– Jeg skal innrømme at jeg har blitt positivt overrasket. EC-Oil koster vesentlig mindre enn konkurrerende produkter, og som regel får man jo det man betaler for. Men dette systemet fungerer bedre enn forventet – vi er veldig fornøyde.
Prisgunstig

Hva så med holdbarheten på det automatiske hurtigkoblingssystemet?
– Våre erfaringer har vært gode, det har vært lite utfordringer med EC-Oil. Bortsett fra bytte av noen O-ringer, har det egentlig ikke vært noe. Systemet er tett og fint, og fungerer som det skal, forteller maskinføreren.
Det er imidlertid viktig at koblingene holdes rene for å minimere skaderisikoen på systemet.
– Du må ta vare på dette, som med alt mulig annet. Det kreves ikke mye renhold, men jeg tørker av koblingene når det er synlig smuss på dem, sier Haugslien.
Driftssikkert
EC-Oil kobler hydraulikk, elektrisitet og sentralsmøring samtidig til tiltrotatoren og hydrauliske verktøy. Systemet sørger for at førerne kan gjøre alle redskapsbytter, inkludert å ta av og på tilten, uten å forlate hytta. Noe som er særs gunstig når maskinføreren skal veksle mellom skuffe, klype og pigg.
– Det er ingen tvil om at vi sparer tid med EC-Oil. Ofte er det hyppige bytter av redskap, og da er det utrolig lettvint og effektivt å gjøre alt fra hytta, fastslår Haugslien.
– I tillegg så unngår du oljesøl. Det kommer alltid en skvett olje dersom du må skru slanger selv, men det slipper du med EC-Oil, fortsetter maskinføreren.
Han påpeker dessuten at utstyret får en mer skånsom behandling med hurtigkoblingssystemet.
– Når det er så enkelt å ta tiltrotatoren av og på, gidder du også å gjøre det oftere. Dermed sparer du tilten mye, mener Haugslien.
Effektivt


På Spydeberg Utemiljøs to nye Volvo-gravere, sitter tilten EC319. Dette er de to første som blir levert i Norge av modellen som tilhører engcons tredjegenerasjons tiltrotatorsystem. Løsningen gir lavere drivstoff- og energiforbruk, samt lavere servicekostnader. Samtidig får du mer responsiv graving med bedre støtte og økt presisjon i gravearbeidet.
Først ut med oppgradert tilt
Avslutningsvis trekker Haugslien frem samarbeidet med engcon som en styrke med valget av EC-Oil.
– Samarbeidet og oppfølgingen har vært bra. Det er dyktige folk som også er løsningsorienterte om det dukker opp noe, mener Haugslien.
Han ser ingen grunn til å ikke satse videre på EC-Oil også i fortsettelsen.
– Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale dette systemet til andre. EC-Oil fungerer bra og er en rimeligere løsning – da må man nesten være fornøyd!
Godt samarbeid

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA
ANNONSE FOR ENGCON