Brøyter seg gjennom ekstreme forhold
– Vi fikk snøstorm i julepresang, og beholdt den mer eller mindre ut hele februar, begynner Tom Karsten Garen.
Den daglige lederen i Hardangervidda hytteservice smiler likevel der han står i Sysendalen, like ved Vøringsfossen. For en stakket stund spiller den lumske vinden på lag, mens sola titter opp over fjellene.
– Det er fantastisk flott her på dager som i dag. Men når uværet kommer, er det best å holde seg inne. Folk snakker om at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær. Vel…jeg er uenig, humrer 59-åringen.
Hardangervidda hytteservice møter svært tøffe utfordringer på vinterstid. Det setter sine krav til maskinparken.
Nettopp det presiserer Garen og co. at firmaet har. For seks år siden besluttet Hardangervidda hytteservice å satse på John Deere-traktorer. Det er et valg de ikke angrer på.
– John Deere er gode allround-maskiner som er smidige og enkle å kjøre. Dessuten er de svært driftssikre. Traktorene brøyter tidvis i 40-50 effektive kuldegrader når vinden er som verst, likevel har de gått så å si knirkefritt i hele vinter, sier Garen.
I dag teller maskinparken fem gulgrønne doninger. Blant annet en 6R 250, med frontfres og isskjær bak, samt en 7R 350 med fres foran og bak.
– Traktorene går syv dager i uka, og på det meste opp mot 15-17 timer om dagen. Småting vil alltid dukke opp uansett maskin og merke, men alt i alt fungerer John Deere-ene veldig godt.
Driftssikre
Det fire mann store firmaet opererer på Hardangervidda vest, hvor hovedoppdraget er service mot hyttemarkedet. Da hovedsakelig utarbeiding av tomter, samt snøbrøyting om vinteren.
– Det går i snøbrøyting fra november til slutten av mai. Vi har kald luft fra øst som gir en kraftig vind, samtidig som vi har mild luft fra Eidfjord. Dette gir en veldig fuktig snø selv i 20 minusgrader. Resultatet er at dersom veien står ubrøytet i tre timer når det er snøstorm, så kan du kjøre oppå snøen med traktor og frontfres – uten at det vises spor av kjettingene, forteller Garen.
– Ettersom det er ganske så ekstreme forhold, er vi helt avhengige av maskiner vi kan stole på. Og som er i drift hele tida, fortsetter han.
Fuktig snø
Hardangervidda hytteservice
- Holder til i Eidfjord kommune
- Har i dag fire ansatte, med en årlig omsetning på 7-8 millioner kroner
- Jobber mot hyttemarkedet på Hardangervidda vest. Hovedsakelig utarbeiding av hyttetomter, samt snørydding på vinteren.
- Har satset på John Deere-traktorer siden 2018, har i dag fem maskiner: 5090M, 6155R, 6250R, 6R 250 og 7R 350.
UNIK SERVICE: Felleskjøpet Voss, her ved selger Inge Ygre, får svært gode skussmål fra Hardangervidda hytteservice.
Han trekker også frem fjernhjelpen de får fra verkstedet, samt tryggheten de får med den kontinuerlige overvåkningen av John Deere-maskinene.
– Felleskjøpet kan gå inn på maskinen vår, uten å komme hit fysisk, og lete etter hva som er feil. De overvåker også maskinene. Flere ganger har de meldt at de kommer ut en tur fordi det er noen utfordringer med traktoren, som vi ikke har oppdaget selv engang, forteller Garen.
Den daglige lederen har også behov for å presisere at Voss-avdelingen har et ekstra ess i ermet sammenlignet med mange andre.
– Når man har et serviceapparat som verkstedet på Voss i ryggen, er det ingen problemer. I tillegg har de en helt unik selger – Inge Ygre, sier Garen, før han konkretiserer:
– Er det problemer med traktoren, kommer Inge og henter den. Ved anledning er han dessuten med og skrur på maskinen. Når traktoren er friskmeldt, leverer Inge den tilbake, og da har han selvfølgelig også lagt på kjettingene så alt er fikset og klart. Den servicen kan man overhodet ikke forvente, mener Garen.
Superselger
En ting er maskinene i seg selv. Noe annet er serviceapparatet som følger med traktorinvesteringen.
– Da vi gikk for John Deere i 2018, ble vi lovet en service fra Felleskjøpet som ikke skulle stå tilbake for noen. Og jeg må bare innrømme – de har levert mye mer enn jeg kunne forvente. Servicen holder et ekstremt høyt nivå, forteller Garen.
Han vil faktisk dra det så langt at den aller største gevinsten med John Deere-satsingen, har vært oppfølgingen firmaet har fått.
– Før eller senere vil det ryke et eller annet på alle maskiner, og da gjerne på en fredag når alle har fri og skal på hytta. Men dersom det skjer noe, stiller Felleskjøpet Voss alltid opp. Både helg og høytid omtrent, og får traktoren raskt i gang. Det er alfa og omega for oss, sier hytteservice-sjefen.
Høyt servicenivå
Blitt en livsstil
Selv begynner Tom Karsten Garen å nærme seg 60 år. Blir ikke veteranen noen gang lei når snøstormer herjer som verst, og det kun er John Deeres GPS-system som kan lose han på riktig vei?
– Nei, nei. Jeg er ikke vant til noe annet, veit du. Dette har blitt en livsstil. Planen er at jeg skal holde på i hvert fall til jeg er 65. Så får vi se etter det. Jeg er typen som liker å ha kontroll på ting, så det blir nok vanskelig å holde seg helt borte uansett, avslutter Garen.
PRODUSERT AV NATIVE MEDIA
ANNONSE FOR FELLESKJØPET