ANNONSE

at-logo.svg
Rectangle

Banebrytende teknologi i mer enn 30 år

Historien om maskinstyring i Norge starter allerede tidlig på 90-tallet.

Fra løsninger med enkle laserverktøy, eller snor og stikker, var tiåret preget av en rask utvikling over til heldigitale løsninger.

Og hele veien har Leica Geosystems, en del av Hexagon, vært i førersetet.

Historien i Norge startet med etableringen av Scanlaser midt på 90-tallet. Selskapet vokste raskt, og ble etter hvert markedsleder. Scanlaser var norsk leverandør av Leica Geosystems-utstyr, og i 2006 overtok Leica selskapet.

Fra 2011 heter den norske virksomheten Leica Geosystems.

Fra enkle løsninger med snor og laser, til helautomatiske GPS-baserte løsninger med ultrapresisjon. Leica Geosystems, en del av Hexagon, har alltid vært et steg foran.

Annonsørinnhold produsert av Native Media for Leica Geosystems

I 1998 begynte Statens vegvesen å eksperimentere med GNSS-baserte løsninger – altså systemer styrt etter satellittbasert navigasjon.

Prosjektet førte til etableringen av Anmask basert på stikkingsprogrammet Anfelt. I fellesskap kalles systemene for Anpakke.

Dette var banebrytende ikke bare i norsk sammenheng, men i verdenssammenheng.

Året etter begynte Leica Geosystems å kjøre veihøvel med 3D-system i utbyggingen av nye Båtsfjord lufthavn, som skulle bygge om den eksisterende flyplassen med grusdekke, til en topp moderne flyplass.

Ikke lenge etter ble fire gravemaskiner levert til Statens vegvesen med Mikrofyn XC1 kontrollboks, XIS-sensorer på bom, stikke og skuff, og Trimble GPS-mottager – som kjørte med Vegvesenets Anmask-programvare.

- Alle maskintyper ble støttet av Anmask den gang, sier Pål-Eirik Senland i Leica Geosystems AS.

- Her var det en god miks av kalibreringsverdier, men den gang da var alle fornøyd bare ting fungerte som det skulle, sier han og legger til med et smil:

- Mye likt som i dag, altså.

Banebrytende i verden

Anpakke var banebrytende ikke bare i norsk sammenheng, men i verdenssammenheng.

"

Rectangle, Font

I 2003 skiller Statens vegvesen ut entreprenør-delen i et eget konkurranseutsatt selskap, og Mesta blir etablert.

- Det fører til at flere entreprenører i Norge ikke ønsker å kjøpe programvare fra en konkurrerende virksomhet, sier Senland.

Dermed starter arbeidet med en uavhengig løsning, og i 2005 ser VisualMachine dagens lys.

Den første kunden med VisualMachine blir Hæhre, som tester systemet på utbyggingen av E6 i Østfold.

Behov for uavhengig løsning

Fra 2006 og utover var det liten tvil om hvor utviklingen gikk – og den gikk raskt. Avanserte kontrollmoduler, sensorer med ekstrem presisjon og egne web-løsninger for sømløs overføring av data mellom kontor og maskin fant raskt veien til markedet.

- VisualMobility kom på plass i 2007, og var den første løsningen vår for å kommunisere måledata til og fra maskinene, sier Senland.

I 2012 introduseres iCON-serien til Leica Geosystems. iCON betyr «intelligent construction», og dannet egentlig grunnlaget for maskin- og programvaren som brukes i dag.

- Hvor går utviklingen videre herfra, tror du?

- Vi i Leica Geosystems kan allerede i dag tilby semi-automatiske løsninger for gravemaskiner til flere leverandører.

- I dag har vi integrerte løsninger til blant annet JCB, Hitatchi, Liebherr, CAT NG og Develon. På flere av disse leverandørene er kun en kabeltilkobling som skal til for å få systemene til å snakke sammen.

Leica Geosystems’ mål er helautomatiske gravemaskiner. På veien dit må også sikkerhet rundt maskinene på plass, og her kan allerede i dag Leica Geosystems levere løsninger som varsler sjåføren om farer, eller til og med stopper maskinen hvis mennesker eller andre maskiner kommer for tett på.

- Alle disse hendelsene sendes opp i skyen hvor HMS-avdelingen kan gjøre sine analyser, forteller Senland.

Hva fremtiden bringer

Mode of transport, Road surface, Wheel, Tire, Vehicle, Asphalt, Plant, Tripod, Thoroughfare, Rolling
Automotive tire, Cloud, Sky, Plant
Gps navigation device, Sports equipment, Map, Gadget

Samtidig utvikles de første basecontainerne, som skal gi anleggsplassen en lokal referanse for posisjonering i kombinasjon med satellitt-data.

Basecontainerne gjør det mye enklere for entreprenørene å plassere ut basestasjonen midt i anleggsområdet. Lokale basestasjoner er en effektivt måte å begrense problemene med solstormer.

Solstorm er et fenomen som oppstår når konsentrerte, sterke strømmer av elektrisk ladede partikler fra Solen treffer Jorden. Slike stormer forstyrrer jordens magnetfelt, og setter navigasjonsutstyr ut av spill.

- Problemet med solstormer er økende også nå i dag, og det forventes en topp i solaktivitet i 2025, sier Senland.

Product, Line, Font
Portable communications device, Rectangle, Gadget, Gesture, Font

Leica Geosystems kjører nå en unik kampanje hvor du kan oppgradere ditt utstyr. Med vår oppgraderingskampanje kan du få den nyeste teknologien som effektiviserer din arbeidshverdag. Uansett hva du gjør i dag, tilbyr Leica Geosystems banebrytende teknologi og et sterkt samarbeid som du kan stole på.

KAMPANJE:

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR LEICA GEOSYSTEMS