Norsk Trafikksikring tar normalt sett totalansvar for prosjekter med arbeidsvarsling- og sikringsbehov. Med Covid-19 fikk de plutselig en helt ny kundegruppe.
Roar Halvorsen, prosjektleder, Norsk Trafikksikring AS
På ett tidspunkt hadde vi flere tusen meter ute
Normalt sett leier firmaet ut langs- og tverrgående sikring eller annet materiell, samt kompetanse knyttet til prosjekter på vei. Mengden materiell var ikke akkurat skalert for ekstrabehovet når barnehager og skoler begynte å bestille.
– Det ble noen kraftige innkjøp for oss, for å dekke behovet. På ett tidspunkt hadde vi flere tusen meter ute, sier han. Dette på samme tid som vi tredoblet kapasiteten på langsgående sikring med rekkverkene Zoneguard/Varioguard, så det var mye som skjedde på en gang, sier Halvorsen.
For ganske plutselig ble områdesikring vesentlig for flere barnehager og skoler. Kohorter skulle skilles fra hverandre. Barnetrinn skulle fysisk deles fra ungdomstrinn.
– Flere skoler og barnehager har leid gjerder av oss. Vi leverer til Nordre Follo og Oslo kommune og flere andre kommuner på Østlandet, og også private barnehager i Oslo, forteller prosjektleder Roar Halvorsen i Norsk Trafikksikring (NTS).
– Det er vel en kundegruppe dere har hatt lite med å gjøre tidligere?
– Så å si ingenting. Vi har absolutt kommet på banen der og med dette så har vi tatt skrittet videre og tilbyr full områdesikring for byggeplasser også, sier Halvorsen.
Ski-firmaet har leid ut sine produkter til prosjektet, og de står ansvarlig for alt som har med arbeidsvarsling å gjøre. Alt fra nødvendig dokumentasjon og planer til utleie av skilter, rekkverk, tungsikring og til slutt manuell dirigering. En totalpakke.
Norsk Trafikksikring sørger rett og slett for at Agro Anlegg kan jobbe sikkert, og at alle andre kan passere trygt.
– De kjøper hele tjenesten av oss. Vi er ansvarlig for alt fra søknader, til gjennomføring av arbeidsvarsling, sier Halvorsen.
Roar Halvorsen
Vi er ansvarlig for alt fra søknader, til gjennomføring av arbeidsvarsling
For det er på mer tradisjonelle veiprosjekter NTS har sin hovedgeskjeft, og ikke minst sin spisskompetanse.
I disse dager skal Agro Anlegg bygge nytt VA-anlegg i den trafikkerte Ullernchausseen på vestsiden av hovedstaden. Arbeidet går over 16 måneder, og det involverer både bygging av ny midlertidig vei og omlegging av eksisterende gangvei.
Det krever planlegging av trafikkavviklingen og produkter for å sikre alle som blir berørt. Arbeidende, syklende, gående og kjørende.
– Så fort det er i orden og alt er sperret bygger vi riggplass, og begynner å rive fortauet. Men det viktigste er sikringen, understreker Marius Norbeck, assisterende anleggsleder i Agro Anlegg.
NTS er ansvarlig for nettopp det.
– Vi bruker dem fast. Da vet vi hva vi får, sier han.
For utleiedelen til Norsk Trafikksikring består av to hovedstolper. Kompetanse og tjenester på den ene siden. Fysisk materiell på den andre.
Kompetanse og tjenester er utarbeidelse av arbeidsvarslingsplaner, gravesøknader, risikovurderinger utsetting av rekkverk eller trafikkdirigering – bare for å nevne noe.
Fysisk materiell kan være alt fra putebiler, lifter, containerløsninger og aggregater, til langs- og tverrgående sikring, kjøreplater, skilt, gjerder, trafikklys og lystårn. Kort og godt alt en kan trenge til arbeid på vei.
– Er det noe trafikksikringsutstyr dere ikke leier ut?
– Nei, er Halvorsens kontante svar.
– Vi har alt. Det vi ikke har, det skaffer vi, fastslår han.
NTS har anskaffet flere støtputebiler for bruk ved utsetting av materiell. Biler som skaper en energiabsorberende tverrgående sikring, og er konstruert for å tåle påkjørsler i en fart opptil 110 km/t. Disse brukes på alle flerfeltsveger med fartsnivå 60 km/t eller høyere. I Bergen, der NTS har en egen driftsavdeling, er disse bilene i daglig bruk også på tofeltsveger
– Våre putebiler går for store veientreprenører i Bergens-området, forteller prosjektlederen.
Ski-firmaet har kontrakter med BMO Elektro og BMO Tunnelsikring i Bergen og Norge for øvrig. Mye av arbeidet består av langsgående sikring, manuell dirigering ved tunnelstengning og putebilkjøring.
– Vi er like slagkraftige i Bergen, som vi er her på Østlandet, understreker Halvorsen.
Våre putebiler går for store veientreprenører i Bergens-området
Roar Halvorsen
Som den observante leser forstår; Utleie av gjerder til barnehager og skoler er på ingen måte brød og melk for Norsk Trafikksikring. De innser at dette er en kundegruppe som er midlertidig for firmaet.
De er der nå, men på mange måter, forhåpentligvis ikke om et år.
– Det handler om å dekke behovet der og da, og da må man bare stupe i det. Vi mener jo selv at vi er tilpasningsdyktige. Da handler det om å snu seg raskt rundt, sier Roar Halvorsen.
Roar Halvorsen
– Vi har alt. Det vi ikke har, det skaffer vi
ANNONSE FOR NORSK TRAFIKKSIKRING AS
PRODUSERT AV NATIVE MEDIA
Redaktør:
Forlagsredaktør:
Nettansvarlig:
Salgsansvarlig:
Salgsansvarlig:
Anlegg&Transport er medlem av:
KONTAKT
Redaksjonen:
Salg:
Telefon:
66 82 21 21
Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn
Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
ANNONSE FOR