ANNONSE

at-logo.svg
Material property, Rectangle, Font

– Dette er hjullasternes Rolls-Royce!

– Vi kjøpte en Cat 980K da vi startet pukkverket for ti år siden. Det var en svært driftssikker maskin de 14.000 timene vi kjørte den, noe som bidro til at vi ønsket å satse videre på dette, begynner Joakim Hetland.

Den daglige lederen i Bjelland AS skuer utover pukkverket på Skurve. I løpet av det siste året har to splitter nye Cat 980XE rullet inn gjennom porten.

– Hjullasterne spiller en viktig rolle her. Vi er avhengige av at de produserer hele tiden, har minimalt med ståtid, samt at kostnadene er forutsigbare. Der er vi trygge på at 980-ene er et godt valg, fortsetter Hetland.

Da den bunnsolide Cat-en skulle erstattes, valgte anleggsentreprenøren like godt å hente inn to nye doninger.

Motor vehicle, High-visibility clothing, Automotive tire, Cloud, Sky, Smile, Wheel, Helmet

Bjelland AS ble etablert i 2002, og har siden vokst seg større og større. I dag har anleggsentreprenøren, med hovedkontor på Klepp, rundt 165 ansatte og en omsetning på ca. en halv milliard kroner. Maskinparken teller totalt åtte hjullastere, hvorav fem bærer den velkjente Cat-logoen. Inkludert de to ferske 34-tonnerne som hovedsakelig brukes i pukkverksdrift.

– Jeg er ikke i tvil om at god kapasitet på hjullasterne, er god butikk. Når grovknuseren og finverket går for fullt, og man i tillegg skal serve en del andre ting på siden, kan du ikke ha for små hjullastere. Da blir garantert et eller annet stående og vente, sier Ole Bjelland, gründer og innkjøpsansvarlig i Bjelland AS.

Han får følge av kollega Hetland.

– Hjullasterne flytter på 2-4.000 tonn hver dag. Og noe av det viktigste for oss – med disse Cat-ene får vi lastet bilene på tre skuffer i stedet for fire. Det utgjør faktisk ganske mye på logistikken totalt sett.

Stor kapasitet

Automotive tire, Wheel, Cloud, Sky, Vehicle, Wood, Asphalt, Tread
Hard hat, Automotive tire, Sky, Wheel, Smile, Helmet, Vehicle, Workwear, Cloud

Et annet ubestridt gode ved firmaets nye Cat-er, er lavere driftskostnad. I stedet for et tradisjonelt oppsett med powershift og converter, sitter det i XE-modellene en trinnløs CVT-girkasse. Noe som fører til både økt effektivitet og redusert drivstofforbruk.

– Med samme drift som i dag, lå 980K-en på mellom 28-30 liter diesel. Samtidig som en hakket mindre hjullaster av et annen merke brukte 23-24 liter, sier Hetland.

– Det er nesten skremmende å se hvor lite 980XE-ene bruker i forhold. Den ene ligger i overkant av 20, den andre i underkant av 19, fortsetter den daglige lederen.

Han påpeker at dieselbesparelsen utgjør svært mange kroner i løpet av maskinens levetid.

– Samtidig som det gir en miljøgevinst å redusere utslippene betydelig, noe som også er viktig med tanke på krav fra det offentlige. Så alt i alt – det er veldig betryggende å se konkrete effekter når vi investerer i nye maskiner.

Dieselbesparelse

Automotive tire, Sky, Cloud, Wheel, Vehicle, Windmill, Asphalt, Window, Slope

Bjellands verkstedleder, Tore Dydland, verdsetter høyt hvordan Pon Equipment følger opp sine Cat-kunder.

– Vi har gode erfaringer med Pon. De har et serviceapparat hvor det er mange kompetente folk med lang fartstid. Cat-maskiner oppleves særs driftssikre, men dersom det dukker opp utfordringer får vi rask hjelp av personer som kan faget sitt, sier Dydland.

Nettopp det tette samarbeidet med Pon, trekkes også frem av Ole Bjelland.

– Det som er viktig for oss, enten det er snakk om en serviceleder eller selger, er at man lytter og er ærlige med hverandre. At det er en gjensidig tillit. Det føler jeg absolutt er tilfellet med Pon, vi har hatt et samarbeid over mange år som fungerer veldig bra.

Samarbeider tett med Pon

God komfort

En av Bjelland-førerne som tilbringer mye tid i firmaets nyeste hjullastere, er Nicklas Schmidt. Han er krystallklar på hva han mener om investeringen.

– Cat er Rolls-Royce innenfor hjullastere! Krafta, smidigheten, hastigheten, påliteligheten… 980XE er et kanonbra arbeidsverktøy, fastslår Schmidt.

Hjullasterføreren trekker i tillegg frem komforten som en styrke ved sitt nye kjøretøy.

– Setet du har i den nye generasjonen, synes jeg er helt fantastisk. Du har så mange justeringsmuligheter. Uansett førerstørrelse, har du mulighet til å få helt perfekt setekomfort, mener Schmidt.

Med flere års Cat-erfaring på baken, samt et år i den nye 980XE, har han sverget troskap til det ettertraktede merket.

– Jeg vet at Cat er litt dyrere i innkjøp, men du får også igjen mer når du selger maskinen. Kombinasjonen av driftssikkerhet, kapasitet og kjørekomfort synes jeg er unik. Personlig ønsker jeg å kjøre Cat i mange, mange år fremover, forteller Schmidt.

I toppsjiktet

Hva så med Bjelland-toppene, ser de for seg å investere i ytterligere Cat-hjullastere ved neste korsvei?

– Står vi igjen med samme inntrykk som nå om 5-6 år, er det stor sannsynlighet for det. Det er mange faktorer som spiller inn, og de har definitivt tøffe konkurrenter. Likevel – har du et ekteskap som fungerer, har du ikke lyst til å endre på det, sier Hetland, før sjefen selv avslutter:

– Cat er så fremoverlente at de kommer til å ligge i toppsjiktet fremover også, spesielt på store maskiner. Det har de gjort i mange år, og det kommer de til å fortsette med, spår Ole Bjelland.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR PON EQUIPMENT