Cat og Borox:
Brøyting og høvling uten kompromisser
Med snart 45 års erfaring er Kåre Johnsen – bedre kjent som «Høvel-Kåre» - en kunnskaps- og erfaringsdatabase av de sjeldne.
Med sin Cat 150 flytter han snø om vinteren, og kjører høvel på oppretting om sommeren.
Han har kjørt med Borox-stål i mange år nå. Det er det gode grunner til.
- I Hæhre kjører vi mye forskjellig, og vi utveksler erfaringer internt, sier Johnsen.
- Min erfaring med Borox er at de har veldig god slitestyrke og at vi kjører lenge på stålet, sier han.
Svenskprodusert stål gir gode resultater, kostnads-effektivitet og godt miljøregnskap. Dette sier veghøvel-eksperten om Borox-stål fra Pon.
Annonsørinnhold produsert av Native Media for Pon Equipment
Vi skal komme tilbake til «Høvel-Kåre», men vi må først vite mer om hvem Borox er og hva de har med Pon å gjøre.
- Pon i Norge og Borox har samarbeidet i 15 års tid, sier Sondre Karlsen.
Han er produktsjef i Pon Equipment.
- Vi forhandler alt av vintervegstål fra Borox, og mye av påboltsstålet til hjullasterskuffer også, sier han.
Borox er et svensk familieselskap med hovedkvarter i Oxelösund, sør for Stockholm. Opprinnelsen til selskapet var som en lokal smed på 1920-tallet, som etter hvert spesialiserte seg på vegstål.
- Vi har doblet salget av Borox de siste to årene, noe som tyder på at kundene er fornøyde og får mye ut av produktene, sier Karlsen.
Svensk familieselskap
- Min erfaring med Borox er at de har veldig god slitestyrke og at vi kjører lenge på stålet
«Høvel-Kåre» Johnsen
"

De skarpe kravene til kvalitet hos Borox gir forutsigbar og god kostnadskontroll for norske kunder.
- Dette er stålet som gir lavest kost per kjørte time og kilometer, sier Karlsen.
Stålet er også utviklet etter mye erfaring fra norske kunder.
- Det er et tett samarbeid mellom Pon Equipment og Borox, både på personell og utvikling av produktene.
Flere av de største entreprenørene i Norge kjører nå med Borox-stål – men kundene strekker seg fra de aller minste aktørene, via kommuner og opp til de virkelig store.
- Borox er valgt som leverandør fordi vi mener de er best på kvalitet, sier Karlsen.
- Det finnes aktører i Europa som er billigere, men i det totale kostnadsbildet forsvinner fordelen ved å gjøre billig innkjøp fort.
Tett samarbeid med Norge
I Valdres sitter «Høvel-Kåre» trygt bak spakene på sin Cat 150, og høster ytterligere gode erfaringer med Borox.
- Det er kjempebra greier, sier han.
- Det er rett og slett mer å slite på, og vi har funnet ut at vi kjører lenge på stålet, sier eksperten.
At «Høvel-Kåre» har såpass gode erfaringer er et av de bedre skussmålene Pon kan få, mener Karlsen.
- Alle som kjører veihøvel i Norge vet hvem Kåre er – og han sier ting som de er, smiler Karlsen.
Og det er ikke bare på vinteren Kåre Johnsen har erfart kvaliteten.
- Gjennom sommeren, hvor vi kjørte oppretting, brukte vi ikke opp ett sett en gang i løpet av sesongen.
- Vi er veldig fornøyde med stålet og servicen. Det er kjempebra, rett og slett, avslutter «Høvel-Kåre».
Godt – sommer som vinter
- Vi har doblet salget av Borox de siste to årene, noe som tyder på at kundene er fornøyde og får mye ut av produktene
Sondre Karlsen
"
Miljøregnskap
Borox har to fabrikker i Sverige, og alt stålet kommer lokalt fra.
- De får alt stålet fra SSAB som råmateriale, så tar de det inn i fabrikken og prefabrikkerer etter egne spesifikasjoner, sier Sondre Karlsen i Pon.
Denne måten å jobbe på sikrer at Borox har «stålkontroll» på kvaliteten, både på materialet og på ferdigvaren.
I tillegg gir det god transparens i miljøregnskapet. Og her har Borox ytterligere ett ess i ermet:
- De har montert solcelle-anlegg som i stor grad gjør dem selvforsynt med energi, sier Karlsen.
Til sammen dekker solcellene halvparten av årsbehovet på 2 millioner kWt, og når solenergi-produksjonen er høy selger de strøm videre på det svenske strømnettet.
- Borox-direktøren er veldig opptatt av bærekraft, og vi har jobbet sammen med dem om dette, sier Karlsen.
- Og det kommer til å bli enda mer fokus på dette fremover, sier han.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA
ANNONSE FOR PON EQUIPMENT