DIAMANTER I GRILLEN OG STJERNER I ØYNENE

DISCOVER DAYS

Roy Martin Kaurin fra Spencer Distribusjon hadde tatt turen fra Sørlandet. De driver med distribusjonskjøring lokalt i Agder, og kjører blant annet mye for Schenker. I samarbeid med dem er nå 40 prosent av bilparken bestående av elektriske biler. Kristiansand-bedriften har nylig fått levert fem elektriske D-Wide fra Renault.

– De fikk vi på plass for en knapp måned siden. Til nå virker det veldig lovende. Veldig bra, sier den daglige lederen.

– Renault har blitt en naturlig samarbeidspartner for oss. Vi har gode avtaler, og har fått enormt god service. Vi har følt oss meget godt ivaretatt gjennom hele kjøpsprosessen. Det valget har vært helt riktig for oss, fortsetter Kaurin.

Satser elektrisk

– Vi ønsker å vise frem de nyeste modellene vi har, og ikke minst at vi fortsatt har forskjellige drivlinjer, innleder Lars Thomas Eriksen, servicemarkedssjef i Renault Trucks Norge.

Ute på plassen, klar til prøvekjøring, står den splitter nye og store E-Tech T Elektrisk, en D-Wide E-Tech og en 480 Turbo Compound.

– Her har vi hele rangen av Renault Trucks, med hovedfokus på de nyeste modellene. Vi har også en diesel her, men i en turbo compound-utgave, som er veldig drivstoffgjerrig. På den har vi også en stor trekkvogn, som er fylt opp med lodd, så den veier over 40 tonn, forteller Eriksen.

Faglig innhold, prøvekjøring av nye modeller, og hygge er på menyen når Renault Trucks inviterer et utvalg kunder til Volmax i Rygge.

Motor vehicle, Automotive design, Hairstyle, Tire, Beard, Car, Asphalt

SE VIDEO UNDER:

Motor vehicle, Automotive lighting, Facial hair, Beard, Sleeve, Eyewear
Cricket cap, Smile, Beard, Jaw, Neck, Sleeve, T-shirt, Grey, Eyewear
Motor vehicle, Automotive design, Outerwear, Smile, Sleeve, Sky, Asphalt

E-Tech T er større enn det Spencer Distribusjon per i dag har behov for, men Kaurin og hans kjøreleder måtte selvsagt ta en prøvetur.

– Den hadde vanvittig gode kjøreegenskaper. Den var så lettkjørt at det nesten var som å kjøre personbil. Rett og slett en utrolig morsom kjøreopplevelse, sier Kaurin.

Tommy Larsen, daglig leder, Tommy Larsen Transport

Jeg har hatt mange bilmerker, men det er ingen av dem som har vært i nærheten av denne her å kjøre.
Rectangle

www. renault-trucks.no

www.renault-trucks-no

Motor vehicle, Automotive tire, Wheel, Sky, Hood
Vehicle registration plate, Automotive parking light, Tire, Wheel, Sky, Grille, Hood, Truck

Tommy Larsen ble også med ut på tur i E-Tech T. Fredrikstad-mannen har minimalt med erfaring fra elektriske biler, men lot seg definitivt imponere.

– Dette her er helt nytt for meg. Jeg synes det er veldig behagelig å sitte her, det er jo helt stille. Vi hører litt vindsus, for det blåser litt, men det er jo det eneste, sier han.

– Jeg har hatt mange bilmerker, både MAN, Scania, mange Iveco og flere Renault. Men det er ingen av dem som har vært i nærheten av denne her å kjøre. Giringen er helt fenomenal. Nå gir jeg på, og jeg merker ikke at det girer i det hele tatt, fortsetter han.

Selv kjører han gass, og det i relativt korte intervaller. Han kunne gjerne tenkt seg en elektrisk bil, men for han er det såpass få år til pensjonsalder at han ikke kan forsvare investeringen. Men veteranens oppfordring til bransjekollegaene er klar.p

– Jeg kjenner mange som kjører lastebil som aldri kunne tenkt seg elektrisk. De som har veldig mye mot elektriske biler burde prøve det, da får de merke det selv på kroppen.

– Fenomenal

Han er blant dem som kan prate med mest tyngde om hvordan dette har fungert.

– Det som er den største utfordringen er at det kommer stadig ny teknologi som man ikke er forberedt på eller kjenner til. Vi har møtt på mange utfordringer, men vi løser dem, sammen med Renault, oppsummerer han.

Viken Transportsenter har i dag sju elbiler gående fra Renault Trucks. De var selvskrevne gjester på «Discover days».

– Bilene vi har er på samme produksjonslinje som disse her ute. Vi har både skap, lift og kran, så vi har gjort oss erfaringer på forskjellige bruksmaterialer, forteller Daniel Storsul, daglig leder i Viken Transportsenter.

Ikke bare har de erfaring med forskjellige modeller og påbygg. De har benyttet elektriske biler fra Renault i mange år.

– Antall kilometer har jeg ikke i hodet, men vi har fått høre at den første elbilen vi kjøpte av Renault er blant dem som har gått lengst i Europa. Jeg vet ikke hva slags parametere det er målt på, men vi har brent noen kilowatt ja, konstaterer Storsul.

Lang erfaring

Beard

Erik Fagerholm

Vi opplever de Renault-ene vi har som drivstoffgjerrige biler, og det setter vi høyt.

Jeg er veldig fornøyd med Renault. Bilene er en fryd å kjøre, og jeg vet at det fungerer.

Erik Hernes, daglig leder, Hernes Transportforretning AS

Vehicle registration plate, Automotive tire, Sky, Cloud, Wheel, Truck
Motor vehicle, Road surface, Cloud, Sky, Tire, Plant, Wheel, Asphalt, Tree, Gesture

Erik Hernes er daglig leder i Hernes Transportforretning som driver med spesialfrakt. Da de trengte en lynrask leveranse på bil, var det Renault som kunne levere så raskt som de hadde behov for.

– Vi har hatt mange varebiler fra Renault, men det var åpningen for oss på lastebilsiden, sier Hernes.

– Vi opplever de Renault-ene vi har som drivstoffgjerrige biler, og det setter vi høyt. Nå kjører vi i utgangspunktet ganske lette lass, men de kjøres billigere enn de andre bilene vi har i flåten i dag, fortsetter han.

Hernes er ikke ferdig med rosen av Renault.

– Faktisk synes jeg Renault er et steg opp både kjøre- og bomessig. Hytta er romslig, og senga er bra. Setene er gode i forhold til de andre bilene vi har. Nå bor ikke vi veldig mye i biler, men når vi først gjør det, så er det fint å kunne bo ordentlig, sier Hernes.

– Et steg opp

Motor vehicle, Automotive tire, Sky, Shorts, Hood, Wheel

Kompisene har gjort dette til et "Renault-Fylke"

LES OGSÅ:

Det er ikke bare kjøring som er i fokus på Rygge. Ved to av postene inne gikk Renault nøye igjennom sin egen rekkeviddekalkulator, og TCO.

– Vår bransje er ekstremt opptatt av inntjening. Marginene er svært presset. Det er mye fokus på elektrisk, men en el-lastebil koster en del mer enn tradisjonell diesel. Gjennom vår avanserte kalkulator kan vi vise om det passer for dem å bytte over til elektrisk eller ikke, sier Lars Thomas Eriksen.

Mer enn kjøring

For Hernes er det fremdeles diesel som er mest aktuelt, og han var ute på en prøvetur med Renault T-High Turbo Compound. Den har 480 hestekrefter, men har høyere dreiemoment enn den noe kraftigere 520-en.

– Den er ikke utstyrt med kickdown, og er bygget for å gå i flatere terreng. Da sparer man omtrent 0,3 dl på en Turbo Compound, kontra en 520, forklarer Jørn Enersen, salgskonsulent i Renault Trucks Norge.

Han kan fortelle om meget gode tilbakemeldinger på turbo compound-bilen.

– Det er sikkert 20 kunder som har prøvd de, og alle er superfornøyde. En kunde var veldig negativ til den i forkant. De kjører en 520 i dag, og skulle ikke ha noe annet. Han prøvde den en uke, og reduserte forbruket med en liter per mil, så han ville spare ganske mye penger i måneden på å kjøre en 480 Turbo Compound, forteller Enersen.

Mindre motor, høyere dreiemoment