Erfaringen de nå har opparbeidet seg er gull verdt.
– Med hjelp av Renault har vi klart å teste dette over en tremåneders periode med veldig gode resultater, forteller Aurheim, som særlig er fornøyd med resultatene på distribusjonsbilen.
– Vi har kjørt daglig, og relativt lokalt, med to og tre leveringer per dag. Det har vist seg å være en gedigen suksess, sier Aurheim.
El-trekkeren har gått over lengre avstander, og da har de fått noen utfordringer knyttet til en sparsomt utbygget ladeinfrastruktur langs vei.
– Veldig gode resultater
– Renault har vært helt enestående, og har vist en enorm profesjonalitet, innleder han.
Europris er Nor Lines største kunde, og det er de som har ønsket en test av elektriske trekkere og distribusjonsbiler. Elektrisk drift var helt nytt for Norlines, og de var avhengig av å få tilført kompetanse.
– Da vi fikk oppdraget kontaktet vi Renault, og de var framme i skoene umiddelbart. De kom med løsninger, tilbød biler omgående, og har vært en utrolig god hjelp for oss, forteller Nor Lines-sjefen.
– Vi har gravd etter informasjon hos Renault, og de har vært flinke til å skaffe oss rapporter som vi har sendt til Europris etter hvert som prosjektet har gått, fortsetter han.
Nor Lines har hatt elektriske biler fra Renault på prøve i et par måneder. Manager Jan Inge Aurheim har blitt svært imponert over oppfølgingen han har fått.

SE VIDEO UNDER:



– Vi har stress-testet den for å se på kjørelengder. Ladingen har foregått langs vei på enkelte bensinstasjoner, og Moss Havn har hjulpet oss med lading over natt, sier han.
Niclas Berglund Jensen, sjåfør, Nor Lines
Jeg ble imponert over kjørekomforten, roen du får og kreftene i bilen.

www. renault-trucks.no
www.renault-trucks-no


Berglund Jensen har kjørt i Østfold, men også ruter til Drammen og andre steder på utsiden av Oslo.
– Det har fungert meget godt, og jeg har hatt brukbart med strøm når jeg har kommet tilbake. Bilen har rundt 30 mils rekkevidde, og jeg har tynet den rimelig godt med 27 mil uten å lade, sier han.
Han ligger da på 30 – 40 tonn totalvekt, men Berglund Jensen har erfart at det er flere faktorer enn tyngde som spiller inn på forbruket.
– Jeg har to forskjellige hengere. Helt i starten syntes jeg at bilen dro tungt, og brukte mye strøm. Jeg hadde den ene hengeren inne på laserkontroll, og opplevde en markant nedgang i strømforbruket. Så på en elektrisk lastebil handler det ikke bare vekt, men også om at alt utstyr som akslinger på hengere, hjul og bremser er i orden, sier han.
Mer enn totalvekt
Sjåfør Niclas Berglund Jensen gikk ganske blank inn i denne prøveperioden. Han hadde verken erfaring med elektriske biler, eller med Renault Trucks.
– Jeg hadde ikke kjørt elektrisk bil før, og jeg var skeptisk, men jeg vil alltid prøve å motbevise meg selv. Jeg ble imponert over kjørekomforten, roen du får og kreftene i bilen, sier han.
Han innrømmer at han var skeptisk til om han ville klare å holde fart og flyt i trafikken.
– Jeg skal ikke legge skjul på at jeg selv har ligget bak elbiler og bannet dem opp og ned. Men denne er akkurat som å kjøre min egen dieselbil. Jeg er veldig overrasket over at det er så mye kraft i batteriet, sier han.
Ingen erfaring med elektrisk
– Det jeg har blitt imponert over er kjørekomforten. Bilen er veldig god og oversiktlig, med blindsonene-varslinger og kamerafunksjoner. Det er deilig å slippe during og risting. Du er mye mer avslappet etter en arbeidsdag, det er faktisk noe helt annet, sier han.
Rekkeviddeangst har ikke vært fremtredende, men han har rukket å føle på det.
– Det laveste jeg har vært er 14 prosent igjen på batteriet da jeg kom frem. Da jeg så tallene gikk nedover på E6 mot Moss kjente jeg litt på det, sier han, som også har erfart hvordan det fungerer når han må lade langs vei. Da er han ikke like imponert.
– Jeg er vant til å bruke ti minutter før jeg er på veien igjen. Ruteplanlegging er alfa og mega for at det her skal fungere. Hvis infrastrukturen på ladenettverket bedres, blir det selvfølgelig lettere. Det vil vel også sikkert på sikt få ned ladetid, så man er raskere ut igjen, sier Berglund Jensen.
I sum har likevel hans egne fordommer blitt gjort til skamme.
Noe helt annet

Erik Fagerholm
Med tanke på den servicen vi har fått fra Renault, er de langt fremme i løypa.
Jeg er veldig fornøyd med Renault. Bilene er en fryd å kjøre, og jeg vet at det fungerer.
Jan Inge Aurheim, Manager, Nor Lines +


Hvordan ser så veien videre ut for Nor Lines etter testperioden?
– Vi ser at distribusjonsbiler kan innfases ganske omgående, men el-trekkerne er det litt utfordringer med da infrastrukturen langs vei foreløpig ikke er god nok. Vi håper at det vil bedre seg i tiden fremover, sier Aurheim.
At Renault Trucks har gjort et solid inntrykk er hevet over tvil, og ingen bør bli overrasket om Nor Lines velger dem.
– Med tanke på den servicen vi har fått fra Renault, er de langt fremme i løypa. Vi har opprettet et veldig godt samarbeid med dem, og det kommer vi også til å fortsette å ha, avslutter Jan Inge Aurheim.



