Startet eget transport-firma:
- Scania var et krav!
Etter å ha kjørt tømmerbil i mange år, valgte Grane Kristian Kjøren å begynne i anleggsbransjen.
Det varte ikke så lenge.
- Jeg savna «barklukta», smiler Kjøren foran sin nye Scania Super 560R.
- Men jeg har hatt tanken om å starte for meg selv i mange år, og nå bød muligheten seg, sier han.
Resultatet ble Kjøren Transport AS, med base i Orkland i Trøndelag og hele Midt-Norge som nedslagsfelt – hvor sønnen Kristian har spilt en viktig rolle å få alt det formelle på plass i etableringen.
Tømmerlasten med sitka-gran skal nå kjøres til Trøndelag for å bli flis. Flisen brukes som brensel til å lage energi i industrien.
- Du heter Grane Kjøren og kjører gran – men den har du kanskje hørt før?
- Hehe, nei – den var ny!
- Men interessen for å kjøre tømmer har jeg hatt fra barndommen av, sier Kjøren.
Da Grane Kjøren startet for seg selv, brukte han god tid på å finne riktig bil.
Annonsørinnhold produsert av Native Media for Scania Norge
Etter etableringen skulle det riktignok ta litt tid før den rette bilen var på plass.
- Jeg holdt lenge på med letingen, men så fikk jeg nyss om at denne bilen her ble bygget opp av Scania for å brukes på Scania Winter-arrangementet, sier Kjøren.
Etter litt dialog med Scania kom han i kontakt med en selger hos Scania Molde. Der har Kjøren blitt godt ivaretatt.
- Jeg må få lov å skryte av selgeren i Molde, som virkelig har stått på.
Kjøren har også signert serviceavtale med forhandleren.
- I jakten på bil til det nye firmaet, vurderte du andre merker?
- Nei, Scania var et krav!
Selv om Kjøren har vært bort flere andre lastebilmerker i sin karriere, var det aldri aktuelt å kjøre noe annet enn Scania nå som han kan velge selv.
Tok tid å finne riktig bil
Han har nå hatt bilen i halvannen måned, og lagt rundt 20.000 kilometer på telleren.
- Det er fritt og fint dette livet. Man kan være sin egen herre, sier han om livet på veien.
Med seg i hytta har han hunden Nala, som får løpe rundt og snuse på barken mens Kjøren viser oss rundt bilen.
Totalt veier ekvipasjen i dag 60 tonn – nøyaktig det som er maks tillatt vogntogvekt.
- Denne er jo veldig kjekk, sier Kjøren og peker på en liten skjerm montert i A-stolpen.
Den viser vogntogvekten i sanntid, med fordeling mellom henger og hver aksel på bilen.
- Og jeg kan ta den ut av holderen og ha den med ut når jeg jeg laster tømmer på bilen sier den ferske bedriftseieren.
En Scania Super 560R ble selskapets første bil.
- Så får vi se om det kan bli flere, sier Kjøren.
Viser vogntogvekt i sanntid
Den tidligere demobilen til Scania Norge er en 560R av den nye Super-generasjonen. Med 13-liters rekkesekser og 560 hestekrefter og hele 2.800 Nm fra tomgang til 1.400 omdreininger er den klar til selv tunge oppdrag.
- Den går overraskende godt, sier Kjøren, som har fagbrev som lastebilmekaniker og 17 års erfaring som sjåfør.
Forrige generasjon Super har vunnet European Green Truck Award i fem år på rad. Til den nye Super-generasjonen har Scania klart å hente ut betydelig drivstoffbesparelse – nok til å vinne Green Truck Award igjen med den nye motoren.
- Den er alvorlig snill på dieselen, sier Kjøren.
- Jeg merker det spesielt på tomkjøring, noe det dessverre blir litt av i tømmerbransjen, men den er generelt lav på forbruket, sier han.
Den forbedrede Opticruise-girkassa hjelper også på forbruket – i tillegg til å gi flere fordeler.
- Den har et lavt førstegir, som gjør bilen ekstra fin å ta løs med i bakker. Overdrive-funksjonen gir også lavt turtall langs veien, sier Kjøren.
- Alvorlig snill på dieselen
PRODUSERT AV NATIVE MEDIA
ANNONSE FOR SCANIA NORGE