Maskinfører Per Asbjørn Heum drev med avlasting av myr fra en veitrasé.

Xplosafe-logo

Font

ANNONSE FOR

ANNONSE

AT.no - tekst skjult

at-logo.svg

Så skulle han flytte en svær stein. Få den opp på et lasteplan. Det skulle vise seg å bli et problem.

– Da steinen kom rett mot meg, gikk det i sakte film

Derfra gikk det fort feil vei, men for mannen i maskinen gikk alt sakte. Han rakk å gjøre noen tiltak.

– Det eneste jeg tenkte var at jeg måtte komme meg bakover. Jeg rygget, men kom kanskje en meter eller to før jeg stanget i en myrkant, sier han.

– Steinen kom rett mot meg. Det gikk i sakte film, men jeg kunne ikke gjøre noe med det. Da sa jeg på walkien til de andre: «det var den hytta».

For dette var en skrekkfilm som ikke kunne stoppes. Den over ti tonn tunge blokken deiset inn i hytta med et kjempesmell. Sideruta gikk i tusen knas.

– Jeg vet ikke om steinen var i bakken eller i hytta først, men steinen bare trykket seg innover i hytta. Jeg fikk jo dratt til meg beina. Det var ikke før etterpå jeg virkelig innså kreftene. Det var som at noe ble skjøvet inn i et knekkebrød, beskriver sørlendingen.

Ti tonn deiset inn i hytta

– Jeg hadde bilen foran meg og holdt steinen høyt. Den var veldig tung, det var så vidt jeg klarte å løfte den. Jeg skulle legge den forsiktig bakpå, men bilen kom litt fortere mot meg enn jeg hadde tenkt, så jeg ga litt på skuff-tilten. Da begynte blokken å rulle, forteller Heum.

Det var en helt vanlig dag på jobben for maskinfører Per Asbjørn Heum. Vinteren hadde lagt et kaldt lokk over sørlandsskogen. Han lastet myr, og støtte på en kulestein som han bestemte seg for å lempe på en bil. Det skulle vise seg å bli dramatisk.

Automotive lighting, Motor vehicle, Alloy wheel, Tire, Tread, Bumper, Hood
Motor vehicle, Automotive tire, Hood, Yellow

Dette er Per Asbjørn Heums egne bilder, tatt rett etter hendelsen:

Dagen tok en helt annen vending da Per Asbjørn Heum støtte på en kulestein som han bestemte seg for å lempe på en bil. Det skulle vise seg å bli dramatisk.

Per Asbjørn Heum, maskinfører, Heum skogsservice

Det eneste jeg tenkte var at jeg måtte komme meg bakover, men jeg stanget i en myrkant, og jeg kom ikke lenger vekk .

Xplosafe-gründer Kai Børre Andersen er lettet over å høre at historien endte godt. Ruten han har utviklet holdt. Ikke minst bidro den til at Heum kunne gå ut uten en skramme, selv om opplevelsen var skremmende. Anleggsarbeid har et betydelig skadepotensial, og dette er et av mange eksempler som viser viktigheten av å ha en sikkerhetsrute.

– En tenker kanskje ikke alltid over det, men det er så store krefter i sving. Når man opererer der ute er det alt fra sprengstoff til store stein som kan rulle ned til hytta. Du kan miste pigghammeren eller skuffen. Mye kan skje, sier Andersen.

Store krefter i sving

Det som heldigvis holdt, var frontruta. Sikkerhetsruta fra Xplosafe har tydelige merker etter sammenstøtet, men er fortsatt intakt. Ruta og ramma har bidratt sterkt til at steinen ikke kom helt inn i hytta, og i verste fall rett på beina til Heum.

Det var ikke tilfeldig at han hadde en Xplosafe-rute på graveren heller. Det handler først og fremst om sikkerhet, men selvsagt også om lovpålagte krav. Faktisk også komfort.

Sitter du og graver i salver kan det være dynamitt der. Skulle det skje noe så tror jeg ikke noe kommer igjennom ruta, fortsetter Heum.

– Det tåler utrolig mye! På Dyrsku´n sto svære folk og slo med slegge på vinduet uten at det knuste, sier Kai Marius Klein fra Xplosafe.

– Da jeg kjøpte ny maskin så ville jeg ha Xplosafe installert, for jeg vet at det både er, og kommer, krav til dette. Jeg synes også det er forferdelig å se ut gjennom et gitter. Det er mye bedre med vinduer, sier Heum.

Frontruta holdt stand

Motor vehicle, Automotive tire, Hood, Bumper
  • Rammene har gjennomgått og bestått alle godkjenninger som anleggsbransjen trenger.
  • Med Xplosafe-ruter unngår du reflekser, blending, ising og støv mellom rutene.
  • Hovedrammen er laget av aluminium og veier mindre enn 40 kilo.
  • For best mulig kvalitetssikring produseres alt lokalt i Norge.

Xplosafe sikkerhetsruter

Klikk for å lese mer om Xplosafe

Kai Børre Andersen, gründer, Xplosafe.

En tenker kanskje ikke alltid over det, men det er så store krefter i sving. Mye kan skje.

Nettopp derfor har Xplosafe-rutene både et marked og en misjon. De har fra starten vært eksplosjonssikre, og vært godkjent til arbeid i områder med sprenging. Tester har vist at de tåler en salve på tre kilo sprengstoff, detonert på tre meters avstand. Fra i sommer er rutene også klassifisert som gitter.

– Vi var ganske sikre på at ruten vår også ville tåle en gittertest, sier Andersen.

Testen ble utført i sommer. En stålsylinder på 227 kilo ble sluppet fra fem meter og rett ned på et vindu som hadde ligget i -18 grader.

Vinduet sto imot. Testen ble godkjent, og ruten klassifisert som gitter klasse II iht ISO 10262.

– Da har vi kommet et skritt videre, for nå kan vi selge dette til Europa som en erstatning for gitter. Dette er ganske kostbart allerede, men legger du på noen tusenlapper så slipper du å sitte og se gjennom gitteret, noe som blir veldig slitsomt, sier Andersen.

Godkjent som gitter

Erik Fagerholm

Kai Marius Klein, salgssjef, Xplosafe

Det tåler utrolig mye! På Dyrsku´n sto svære folk og slo med slegge på vinduet uten at det knuste.

Fakta Xplosafe

Per Asbjørn Heum har for lengst fått installert en ny hytte, med nytt Xplosafe-vindu. Når vi treffer ham, er han i full sving ute i skogen ved Fidjetun i Birkeland, et godt stykke nordøst for Kristiansand. Han innrømmer at hendelsen satte en støkk i ham, men ikke mer enn at den sindige sørlendingen har ristet det av seg. Nesten.

– Jeg tenker meg kanskje mer om før jeg gjør noe nå. Det er klart at en hendelse som dette er noe du merker, sier maskinføreren.

For selv om ikke hendelser som dette skal skje, kan det selvsagt skje. Det skjer.

– Det er dessverre mange som mister stein, og som får knust hyttene sine rundt omkring.

– Vinduet fra Xplosafe er et veldig fint sikkerhetstiltak. Og om du graver i dynamitt kan det være forskjellen på om du kommer hjem den kvelden eller om du faktisk blir spadd ned, avslutter Per Asbjørn Heum.

Ikke redd

På få år har de tatt et solid jafs i markedet. Nå går det tett opptil 2 000 maskiner med sikkerhetsruter fra Xplosafe på norske anleggsplasser. Det siste året har de også økt antall rammer betydelig, for å passe på det som finnes av maskinprodusenter.

– Vi har gått fra syv rammer i fjor til 22 i år. Vi er et lite team, og bruker kort tid på utvikling, understreker Andersen.

Som gründer reiser han til maskinleverandørene og monterer de ti første nye rammene selv. Da kan han fange opp eventuelle forbedringer som foreslås hos mekanikerne.

– Ved smarte innspill kan vi gå tilbake til tegnebrettet dagen etterpå. Vi har alt in house hos oss. Er det noen som trenger noe, kan vi lage det, understreker han.

Han er overbevist over hva som gjør at hans egenutviklede produkt har blitt så populært: Det er enkelt, i all sin kompleksitet.

– Hele ruta består av bare fire komponenter, av høyeste kvalitet. Aluminiumsramme, polykarbonat-safir-rute, syrefaste skruer og en hundre prosent vanntett pakning. Da fikk vi en rute som var fryktelig bra, konstaterer Andersen.

Eksplosiv vekst

Automotive tire, Synthetic rubber, Wheel, Vehicle, Hood, Crankset, Tread
Mode of transport, Motor vehicle, Automotive design
High-visibility clothing, Road surface, Motor vehicle, Tire, Sky, Tree, Workwear, Asphalt, Plant

Xplosafe produserer sikkerhetsruter for anleggsbransjen. Firmaet ble etablert av tidligere VM-fører i roadracing, Kai Børre Andersen i 2021. Hovedkontoret er på Skui i Bærum.

Rutene er godkjent i henhold til disse standardene:

Operator Protective Guards - Front guard level 2 (ISO 10262:1998)

Falling-Object Protective Structure -Level 2 (ISO 3449:2005)

Explosion Resistance - (EN 13124-2:2004)

Med Xplosafe-ruter unngår du reflekser, blending, ising og støv mellom rutene. Hovedrammen er laget av aluminium, og veier mindre enn 40 kilo. For best mulig kvalitetssikring produseres alt lokalt i Norge.

  • Xplosafe produserer sikkerhetsruter for anleggsbransjen. Firmaet ble etablert av tidligere VM-fører i roadracing, Kai Børre Andersen i 2021. Hovedkontoret er på Skui i Bærum.
  • Rutene er godkjent i henhold til disse standardene:
    • Operator Protective Guards - Front guard level 2 (ISO 10262:1998)
    • Falling-Object Protective Structure -Level 2 (ISO 3449:2005)
    • Explosion Resistance – EXR 2 (EN 13124-2:2004)
  • Med Xplosafe-ruter unngår du reflekser, blending, ising og støv mellom rutene. Hovedrammen er laget av aluminium, og veier mindre enn 40 kilo. For best mulig kvalitetssikring produseres alt lokalt i Norge.

Om Xplosafe

Klikk for å lese mer om Xplosafe

Motor vehicle, Automotive tire, Hood, Bumper