SD-logo-liten-v2.png

ANNONSE

at-logo.svg

Verktøyet som forenkler hverdagen

For Hoel & Sønner er SmartDok et viktig verktøy i arbeidshverdagen. Appen effektiviserer driften hos Oppdal-firmaet ved å forenkle HMS, timeregistrering og kommunikasjon. Prosjektleder Runar Haugmo Hoel fremhever spesielt appens brukervennlighet og effektive timeregistrering som sentrale fordeler.

– Det viktigste er kanskje kommunikasjonen og registreringen mellom de som er ute og oss her inne. At appen er så enkel i bruk, gjør at dialogen og dokumentasjonen går lett, sier Hoel.

Med SmartDok kan de ansatte enkelt registrere både arbeidstimer og maskintimer direkte i appen.

– Å registrere maskintimer samtidig som timene føres, sparer oss for mye tid og ressurser sammenlignet med tidligere, fortsetter han.

Dette resulterer i mer nøyaktig oversikt over bruk og vedlikehold av selskapets maskinpark, noe som gir bedre ressursstyring og mer effektiv drift.

Brukervennlighet og effektivitet. Det er de to største godene entreprenørselskapet trekker frem.

Hoel & Sønner ble grunnlagt i 1955 av Hoels bestefar i Trondheim, og har siden den gang utviklet seg til å bli en totalleverandør innen bygg og anlegg. Med rundt 40 ansatte tilbyr bedriften tjenester innen graving, betong, pukkverk, transport, bergsprengning, prosjektering og landmåling. Bedriften har en stor maskinpark og tre pukkverk, og de fleste prosjektene er lokale. At de gjør en god jobb vises gjennom at kunder kommer tilbake til Hoel & Sønner med flere oppdrag.

– Vi har opparbeidet en del gode relasjoner gjennom mange år. Disse kundene kommer ofte tilbake, så jeg tenker at de er fornøyde med jobben vi gjør, sier Hoel.

Denne kundetilfredsheten gjenspeiles i prosjektlederens syn på hva som utgjør et vellykket prosjekt.

– Det første må være at vi leverer prosjektet med riktig kvalitet. Rett utført jobb til rett tid. Det er egentlig det som er det viktigste. Forhåpentligvis blir det noen kroner igjen også.

Tradisjonsrik bedrift

Vehicle, Asphalt

For Hoel & Sønner er HMS og kvalitetssikring essensielt. Selskapet er ISO-sertifisert med både 9001 (kvalitet) og 14001 (miljø), og har tiltaksklasser 2 og 3 på betongkonstruksjon og utførelse, samt prosjektering. Denne sertifiseringen er ikke bare et kvalitetsstempel, men et integrert verktøy i deres daglige drift.

– Vi bruker SmartDok til å dokumentere RUH og kvalitetsavvik, forklarer Hoel.

I tillegg benyttes Dokumentsenteret i SmartDok for å samle all prosjektinformasjon, fra sjekklister og bilder, til timer og maskintimer.

– Det er veldig praktisk å ha alt samlet på ett sted. Alle har HMS/KS-systemet med seg til enhver tid via appen, sier Hoel.

For internkontroll i HMS-systemet har de laget egne sjekklister for vernerunder, og ProAdm brukes for prising og utarbeidelse av anbud. Denne helhetlige tilnærmingen sikrer at Oppdal-firmaet leverer prosjekter av høy kvalitet, med fokus på sikkerhet og miljøhensyn.

Stort fokus på sikkerhet

Sky, Cloud, Vehicle, Slope

For entreprenørselskapet er SmartDok en bransjetilpasset løsning som dekker mange av dokumentasjonskravene de har.

– Appen er bransjetilpasset. Den tar for seg mange av de dokumentasjonskravene vi har og ivaretar informasjonsflyten. Det betyr mye for oss, fastslår Hoel.

En bransjetilpasset løsning

Hard hat, High-visibility clothing, Construction worker, Cloud, Helmet, Workwear, Sky, Tradesman, Engineer, Asphalt

Gjennom fotodokumentasjon sikrer Hoel & Sønner at alt arbeid er godt dokumentert. Dette er kritisk for å unngå feil og reklamasjoner, og sparer selskapet og deres kunder for betydelige kostnader.

– Å dokumentere utført arbeid kan spare deg for reklamasjoner, og ikke minst mye tid, som igjen er penger, sier Hoel.

Han påpeker hvor viktig det er at ALT må dokumenteres.

– Har du et prosjekt hvor det er gravd ned 50 stikkledninger, så må du ta bilder av at det er lagt ned 50 stikk, og ikke 49. Fordi den ene stikken kan være den som det i ettertid skjer noe med, og da blir det dyrt om du ikke har dokumentert at det er gjort skikkelig.

Dokumenterer med bilder

SmartDok_AF_DECOM_fade.jpg

SmartDok

  • Et programvareselskap med hovedkontor i Alta og kontorer i Oslo, Bergen, Tromsø og Stockholm.
  • Har siden 2005 utviklet et datafangstsystem for bygg- og anleggsbransjen.
  • Systemet er webbasert og består av moduler som gir deg oversikt over timer på mann og maskin, HMS/KS-system, vareforbruk, service og vedlikehold av maskiner, verktøyoversikt, mannskapslister, kompetanseoversikt, kjørebok, brøytelister med mer.
  • 70 ansatte fordelt på salg, support, utvikling og test, marked og økonomi.
  • Visma er majoritetseier i SmartDok.

PRODUSERT /TILRETTELAGT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR SMARTDOK